Rosa Flickor Och Blåa Grabbar

Idag kommer jag börja skriva om något som säkert hur många som helst har skrivit om innan, men det är lite strunt samma känner jag. Idag när jag köpte en present och fick den inslagen så hejdade sig butiksbiträdet när hon skulle ta  det rosa snöret, och frågade "det är väl till en tjej va?"  Hon menade det vänligt och jag log och svarade ja, men ja måste ha sett lite fundersam och tveksam ut, för hon skyndade sig att förklara att egentligen spelar det ju ingen roll, men sånt där kan ju vara lite känsligt för vissa. Och jag förstår precis vad hon menar, fast jag tycker att det är sorgligt att det ska va så. Nu tror inte jag att min kompis tagit illa upp om hon fått blått snöre på sitt paket, men däremot är det värre för en kille att få nåt me tjejfärg. Sad but true, så är det! Om man är tjej kan man komma undan med de flesta färger, men det är sällan en liten kille kan komma i rosa, lila eller rött utan att få höra det bland sina kompisar på dagis. Självklart tycker jag att det är viktigt att jobba med dessa frågor, och mot detta, men samtidigt kan jag känna att det blir lite för extremt åt andra hållet också.

Jag tycker att det ligger många fördelar i att vara olika ibland också, vi är olika och det blir bara löjligt att förneka det. Problemet ligger i att inte de båda könen har lika värde och lika status. Varför tvinga en tjej att leka med bilar (bara för att göra något "pojkigt") om hon inte vill? Det viktiga är väl att man ger både flickor och pojkar möjligheten att leka med bilar eller dockor, och att det inte ska ses som något konstigt ifall nån väljer att göra det. En kille ska ha alla möjligheter att leka med det som anses vara typiskt tjejigt, men samtidigt ha rätt att få vara typiskt killig om han vill det också! Svåra frågor det där, men ibland tycker jag som sagt att vi gör det ännu svårare av bara farten..

Strunt samma, på bussen idag satte sej en kille (med nagellack, för övrigt) bredvid mej och drog upp värsta spelet. Det var som en liten TV, hur stor skärm som helst. Okej, jag är antagligen väldigt efter, men jag blev iaf hel-impad och måste erkänna att jag smygkollade en hel del när han satt å spela ;p

Efter bussfärden hemåt så tog jag svängen förbi banken och lekte lite vuxen. Trevligt möte (bara för att jag är såå tajt med min bank-kvinna!) Det var hypotek hit och amorteringar dit och jag förstod nästan allting. Yes.

Imorrn är det sovmorron och fixar-dag som gäller. Sen vankas det nog lite mys på Herrhagen fram emot kvällen. Känner att jag borde joina sällskapet, på sista tiden har jag bara varit med när det vankats alkoholhaltiga drycker, och det känns inte helt okej.. Nej, imorrn är det mys och nyktert för Josefin som gäller! Spriten spar vi till på lördag, då är de stor-fest på gång upp på KRP. Den här lördan har jag sett fram emot länge nu :D Maria ska firas i efterskott och förhoppningsvis kommer även Mickis förbi så man kan fira henne på den stora dagen också. Om det blir så, så innebär det att hela närmsta sväng-gänget befinner sig på samma plats vid samma tid. Kul, kul, kul säger jag!!





Gonatt gonatt :)

                                                           Ett rosa och väldigt tjejigt hjärta, såklart!  


Kommentarer
Postat av: Maria

Jadu, jag förstpd inte så jätte mycket av labyrint. Men det kanske klarnar nästa avsnitt!
Ha en underbar fredag :)
Ses imorrn.
Kram

2007-10-12 @ 08:14:45
URL: http://metrobloggen.se/mariaberglund

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0