Hur Slutar Mio Min Mio Egentligen..?! :S

Den nya kursen handlar mycket om att analysera och tolka barnböcker. Det är både intressant och roligt, men det kan också bli jävligt jobbigt ibland..! Förra veckan höll jag nämligen på att få hjärtsnörp när läraren sa "det är viktigt att man inte alltid analyserar och förstör barnens fantasi. Som i Mio min Mio t.ex., det viktiga är ju att vi vuxna förstår att han sitter kvar där på bänken och aldrig är i nåt fjärran land."

JAHA?! Vadå? Är inte stackars Bo Willhelm Olsson son till konungen av Landet i Fjärran? Sitter han kvar där på bänken och låtsas? Återvänder han hem till hans elaka adoptivföräldrar? Fryser han ihjäl? Herregud, det här har jag inte fattat, eller ens ägnat en tanke. Och inte velat  heller. Jag VILL att han ska komma till Landet i Fjärran på riktigt och rädda alla barnen som riddar Cato tagit tillfånga. Och ska man tänka så om alla böcker blir man ju helt tokig..! Dör aldrig Skorpan i Bröderna Lejonhjärta? Ses de inte i Nangijala? Herregud, hela min uppväxt och bild av Astrid Lindgren blev ju helt förändrad när vår kära lärare stod där framme och avslöjade detta. Och visst, för vissa kanske det inte kommer som en stor överraskning; många kanske har tänkt såhär redan innan, och visst, självklart fattar jag att det är på låtsas och att man inte kan åka i ett skägg i flera dygn, men ändå.. jag vill att Mio ska bli en glad liten skit som får vara med sin pappa i Landet i Fjärran.. och i vår analysbok så stod det att slutet är omdiskuterat så jag tänker fortsätta leva på hoppet och tro på mina "barnsliga" tolkningar ;P

Jaja, hur det nu än är så ska vi själv göra en bokanalys och jämföra två barnböcker.. känns som en kul uppgift, men jag måste bara bestämma mej för vilka böcker jag ska analysera! Det är ett tag kvar tills den ska va klar, men det känns som att det vore skönt att börja med den nu i påsk när man ändå har ett par lediga dagar.. jag får helt enkelt sova på saken för nu är det dags att krypa ner! Gonatt gonatt

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0