Roma I Bilder

Jag har ju inte bara nollat och stressat runt på sista tiden, jag har ju faktiskt varit till Rom också. Äntligen får jag lite tid att lägga upp bilderna därifrån, visst syns det för en gångs skull vart jag varit mamma? ;P Staden var otroligt fin och byggnaderna, platserna och miljön var verkligen så fantastiska som jag trott innan. Självklart går det inte att göra detta rättvist på bild (iaf inte med min gamla kamera) men men.. Rom åker jag helt klart gärna tillbaka till i alla fall!

Dag 1:
Efter en lugn och bra flygresa så landade vi på da Vinci-flygplatsen vid ett-snåret på onsdagen. Termometern visade på 42 grader i taxibilen och svetten rann. Snabbt upp till hotellet och sen ut en sväng och kolla vart vi bodde och hur omgivningen såg ut. Det var stora torg, fontäner och gamla basilikor överallt och redan här förstod jag att Rom verkligen är så fint som man tror att det ska va. Med tanke på värmen orkade vi inte va ute nån längre tid utan vi köpte med oss litervis med vatten och gick in på rummet för siesta och fixning inför kvällen.

Vi hade blivit rekomenderade till en restaurang som hette Bobbos, och där åt vi jättegod mat och hade det väldigt trevligt. Efter middagen var det dags för mer turistande; jag hade kartan över Rom uppe i högta hugg och guiadade oss tillslut fram till Spanska trappan. Mysig plats, och efter att ha sprungit upp och ner för alla trappsteg i den värmen som va så kändes det i princip som ett träningspass..

Innan vi gick hem så satte vi oss på en bar och tog lite att dricka för att orka hela vägen hem. Pappa beställde in en "birra grande" och det fick han också skulle man kunna säga :D Väl hemma på hotellet däckade vi i sängen ganska fort.






Dag 2:
Klockan stod på ringning på 07.00, dels för att vi skulle hinna göra saker innan den värsta värmen och dels för att vi ville slippa köer.. Ett otroligt smart drag av oss; vid åtta var det bara 33 grader ute och när vi kom till Vatikanstaten så va det inte alls så farligt med folk som vi va rädda för. Pappa hade förberett oss med skräckexempel från när han och mamma va där för ett par år sen och de fick köa i nästan två timmar, nu stod vi kanske i max tjugo minuter. Lovely!

St Petruskyrkan var mäktig tycker jag; golvet, taket, alla väggar, överallt.. det går inte att beskriva hur fint det var och vilket arbete man fattar att de lagt ner på att få det klart. Som den duktiga präst jag är så var jag såklart tvungen att  bikta mej och be Ave Maria ett par gånger också ;P

När vi ändå var i Vatikanstaten passade vi såklart på att besöka Vatikanmuseérna och Sixtinska kapellet. Långt att gå, mkt folk att trängas och svettas med men det var det värt. Åter igen var golv, väggar och tak fyllda med så mycket konst så att man nästan inte orkar ta in det. Något som man skulle bli helt fascinerad av här hemma går man bara förbi och tycker att "äsch, det där  va väl ingenting".. Aja, otroligt imponerande åter igen!



Sen åkte vi till hotellet, vilade, spela kort och försöka hålla oss svala tills det var dags att gå ut och äta. Vi åkte till gamla stan och åt på ett ställe, Otello, där pappa ätit förut. Lite virrig personal men vi hade en väldigt rolig kväll :)



Dag 3:
Klockan 07.00 var det dags att gå upp och turista lite igen, Jesper valde istället att stanna och ta en sovmorgon. Vid detta laget började vi bli vana buss-resenärer så vi hoppade på en buss och med kartan i högsta hugg åter igen så nådde vi ganska snabbt morgonens mål; Fontana di Trevi.

Efter att ha plaskat lite i fontänen (med handen alltså, vågade inte va så frän så jag hoppade i den) så gick jag och pappa lite på stan men det började bli för varmt och vi bestämde oss för att shoppa mer innan vi skulle åka till flyget nästa dag. Snabbt hem till hotellet, hämtade upp Jesper och sen packade vi bikini och handduk för att kunna leta upp närmsta badplats. Det tog ca en timme med tåg, metro och buss men tillslut nådde vi havet.. det  var så värt det! Åååh va gött de var att nästan få känna sej lite sval för första gången på flera dygn (ja, jag tjatar om värmen men det var nästan Turkiet-klass på vädret).

Efter en dag på stranden bar det hem igen och vi bestämde oss för att ta en taxi till Colosseum och äta nånstans i närheten.

Det var ungefär här som resan tog en annan vändning. Hittills hade hela resan flutit på hur bra som helst; vi gick aldrig vilse, hittade alltid rätt buss, slapp köer, god mat, plankade på bussar och hann undan kontrollanterna osv osv. Men nu började lillebror klaga på att han mådde dåligt och ville hem. Tråkigt tyckte såklart vi eftersom det va sista kvällen i Rom och vi ville ut och käka en mysig middag.

Han försökte bita ihop och vi hann få i oss mat, men sen blev resten av kvällen ingen rolig historia. Panik-leta tag i taxi så vi kunde åka hem till hotellet, men Jesper blev bara ännu värre och vi fick tillslut springa ner i lobbyn så de kunde beställa en taxi til sjukhuset. Plötsligt befann vi oss alltså mitt i natten med en yr och matförgiftad Jesper på en akutmottagning i Rom där i princip ingen pratade engelska. Paniiiik! Tillslut kom vi fram till att Jesper fick stanna på sjukhuset med dropp över natten och vi fick bege oss till hotellet igen för ett par timmars orolig sömn..

Dag 4:

Det var bara att packa ihop alla saker, checka ut vid åtta-tiden och bege sej mot sjukhuset igen. Istället för att gå guidad tur vid Colosseum och sen avsluta resan med massa shopping så tillbringade vi första delen av dagen med att åka taxi mellan hotellet och sjukhuset. Jag och pappa åkte en sväng till Colosseum för att titta lite medan Jesper ändå sov, men vi kunde inte slappna av och det var så mycket folk så vi begav oss snabbt till sjukhuset igen. Jag hann i alla fall klappa lite på självaste byggnaden och såg en snygg romare med mobiltelefon. Visst har jag hört att romarna var jävligt duktiga och före sin tid, men så fräna visste jag faktiskt inte att de va ;p

Tillslut vaknade Jesper och vi fick klartecken på att skriva ut honom.. När de sa att vi faktiskt kunde flyga hem honom så va det en otrolig lättnad! Jesper mådde fortfarande väldigt väldigt dåligt, men vi alla va överens om att de skulle bli skönt att få komma hem.. synd att avslutningen blev så tråkig, för annars var Rom-resan med Jesper och pappa verkligen hur mysig som helst! ♥


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0