Tänkvärt På Oprah

Jag brukar inte titta på Oprah eftersom jag tycker att det ofta är ganska överdrivet. Men idag måste jag säga att jag fastnade framför programmet; det handlade om hur vi människor stressar så otroligt mycket så att det blir farligt för oss. En mamma var med i studion och berättar om en morgon när det var som värst och hon åkte till jobbet och glömde att lämna sin två-åring på dagis. Åtta timmar senare när hon kom tillbaka till bilen så satt barnet kvar i baksätet och hade såklart dött av värmeslag.. Herregud, tänk att leva med det på sitt samvete!!! Att ha lämnat sitt barn i en kokande bil en hel dag.. fy faan.

Nu är ju detta ett väldigt extremt fall, men ändå, hur ofta stressar man inte och planerar dåligt? Vem har inte glömt de mest självklara saker? Vem har inte hittat saker på fel plats? Jag har alltid varit lite rörig, men förra året var jag extra snurrig, antagligen för att jag hela tiden hade så mycket skit i huvudet.. jag hittade stekpannan i garderoben, glömde vilka jag skulle träffa och vart, gick hemifrån med spisplattan på, glömde skor och kläder överallt, tappade bort både det ena och det andra osv osv. Som sagt, jag vet vad detta berodde på, men är det inte läskigt hur hjärnan fungerar.. Den kan liksom slå ut viktiga funktioner när det blir för mycket. Antagligen så finns det ibland bra saker med att hjärnan reagerar så också, men om man vet med sej att man känner sej stressad och käner att man inte riktigt har kontroll på vad som händer så borde man nog lugna ner sej lite och tänka efter.. Annars kanske man utsätter sig själv eller nån annan för nåt liknande mamman på Oprah gjorde, och det tror jag inte att nån vill leva med...

Kommentarer
Postat av: Katherine

Jag såg också lite av programmet. Usch va hemskt, huden hade börjat trilla av sa dom:(

Man får nog tänka sig för att inte stressa ihjäl sig! Eller stressa ihjäl andra som i detta fall.

2009-01-28 @ 17:33:52
URL: http://knattiz.blogg.se/
Postat av: Emma

Det blir jätte bra. :) Ses imorgon då. Ey, vilken buss tar du dit? För jag är ledig imorgon. :) Kram.

2009-01-28 @ 21:10:00
URL: http://eembla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0