"Alexandramannen"

I fredags fick jag låna en bok av Annica, nämligen "Alexandramannen".  Den handlar om (som nån kanske gissat sej till genom titeln) den man som för ett par år sen utgav sej för att va en kvinna vid namn Alexandra, allt för att lura tjejer över internet att sälja sex till honom. Det var en obehaglig och mycket fascinerande bok och när jag började läsa i den igår så kunde jag bara inte sluta.

Det låter sjukt att så många tjejer i så ung ålder gått med på att ställa upp på nakenbilder och att göra sexshower i webkamera. Det låter sjukt att de träffat en äldre man som fått dem att ställa upp på sex mot lite pengar Det låter sjukt att vissa av dem gjort det vid flera tillfällen, trots att de tyckt att han varit konstig, äcklig, obehaglig och mer eller mindre våldsam.

Ändå kan jag verkligen förstå dem på något skrämmande sätt..! Det låter kanske hemskt, men ganska direkt när jag  började läsa boken så insåg jag att det egentligen lika gärna kunnat drabba mej om inte jag haft så ordnade familjeförhållanden som jag ändå hade. I princip alla dessa tjejer  som boken handlar om verkar ha haft trassliga hemförhållanden och dålig självkänsla. Jag minns när internet började bli stort; man chattade och fick kontakt med massa folk man aldrig skulle pratat med annars. Det var lockande och spännande att "lära känna" olika folk, och det är klart att det är ännu mer lockande om man sitter där med dålig självkänsla och helt plötsligt får höra uppmuntrande ord och komplimanger från höger och vänster.. Antagligen var det oftast såhär med tjejerna i boken och när de fick kontakt med en äldre, trevlig kvinna vid namn Alexandra som verkade bry sig om dem och se dem på riktigt så förstår jag på nåt sätt hur lätt det kanske var för dem att trilla dit..

Skrämmande och obehagligt som sagt, men hur som helst så va boken väldigt läsvärd. Tack, Ankan!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0