"Sötpotatis"


Jag antar att det är många därute som länge undrat om man kan koka potatis i sprite istället för vatten. Gör inte det, är mitt tips. Igår testade jag nämligen och resultatet blev väl lite si sådär skulle man kunna säga.. ^^

Haha herregud! Är det ens nån som är förvånad över att jag råkar göra en sånhär grej? Hur som helst, igår när vi var i stugan tänkte jag va lite snäll mot mamma och fixa maten eftersom hon var lite halvdeppig över att hon bara hade en timme kvar på sin semester. Jag skalade potatisen och ropade till mamma (som befann sej inne i moster-stugan) och frågade vilket vatten jag skulle använda. (För er som inte varit i min stuga så kan jag berätta att eftersom vi inte har rinnande vatten så får vi alltid bära med oss vatten i olika flaskor och dunkar.) "Ta vattnet ur den gula dunken! Eller nej förresten, det finns vatten i pet-flaskor också. Ta sprite-flaskan istället!" fick jag till svar.

Jag är en ganska lydig tjej och reagerade väl inte värst mycket på att det luktade lite Sprite när jag hällde i vattnet. Det kan ju faktiskt göra det av flaskan även om man sköljt ur den ett par gånger. Sen satte jag på plattan, saltade och så gick även jag in i Moster-stugan och hängde med de andra. Efter en kvart eller nåt kom Benneth in och frågade lurigt vad jag brukade koka potatis i. "Vatten såklart" svarade jag. "Är du verkligen säker på det?" frågade han och då fattade jag direkt vad jag hade gjort. Det var alltså inte vatten i Sprite-flaskan utan Sprite. Bra där, Jossan! När mamma hade gått förbi så hade hon känt hur det luktade sött i hela stugan och när hon lyfte på locket till potatisen så hade det skummat och bubblat av all kolsyra. Aja, hon hann fram i tid iaf och lyckades rädda potatisen genom att hälla i riktigt vatten och salta på rejält för att få bort den söta smaken av Sprite.. Nu såhär i efterhand så minns jag ju även att det pyste lite när jag öppnade korken till flaskan och det borde det kanske inte ha gjort om det varit vatten i, men nu sa mamma den flaskan och då gör jag som hon säger. Att mamma kunde sagt fel och menat nån av de två Pepsi-flaskorna som låg i kylen fyllda med vatten hade jag inte en tanke på ;p

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0